Riudelletres

Entrevista a Eva Comas

Tanquem el cicle d’entrevistes als ponents del Riudelletres 2020 parlant amb la professora, escriptora i periodista que impartirà el taller de creació de vídeos de promoció

1.- Quines creus que són les premisses bàsiques que hauríem de tenir en compte abans de crear un vídeo de promoció d’un llibre, d’un acte o de qualsevol altre aspecte relacionat amb la literatura?

Abans que res és primordial saber què es vol comunicar, a qui i per quin canal perquè això determinarà no només el registre de llenguatge que fem servir i la ubicació des d’on gravem el vídeo, sinó també la durada i el format. No és el mateix pensar un vídeo per a Youtube on expliquem les deu novetats literàries destacades d’aquesta tardor que un vídeo per a stories d’Instagram on un autor parla de la seva obra. En el primer cas ha de ser en format horitzontal i d’una llargada superior a 10 minuts, en canvi en el segon el preferirem horitzontal i més aviat breu, de menys d’un minut. És bo, a més, comptar amb un breu guió encara que només sigui amb ítems i fer una revisió del material de gravació per comprovar que tot està preparat per dur a terme l’enregistrament. També cal tenir cura que les condicions lumíniques i sonores siguin adients.

2.- Cal que els vídeos siguin professionals o creus que és més important el contingut?

La majoria de youtubers i intagramers que han triomfat els darrers anys van començar d’una manera totalment amateur. Amb això no vull dir que no s’hagi de tenir present la qualitat en l’enregistrament o en l’edició del vídeo, és important; però cal tenir present que les xarxes socials han privilegiat una comunicació basada en el tu a tu i en l’autenticitat més que no pas en un acabat formal impecable. Cal construir un missatge personal i directe, molt allunyat del de la televisió.

3.- Estem segurs que has vist molts vídeos a les xarxes aquests últims mesos. Quins creus que són els errors més comuns que hauríem d’evitar?

Un dels errors més habituals és comptar amb un so deficient. Si el nostre vídeo no s’escolta bé, és molt probable que la persona que l’està veient desconnecti i passi a una altra cosa. Per altra banda, en les imatges gravades amb videoconferència, un dels errors recurrents és no posar un suport a l’ordinador, de manera que la imatge acaba tenint una mala angulació, veiem el rostre de la persona en contrapicat i el seu rostre perd expressivitat i capacitat de comunicar. Sempre hem de tenir present de posar l’objectiu de la càmera a l’alçada dels ulls. 

4.-     Està molt bé que tinguem la capacitat de fer un bon vídeo, però com ho hem de fer per a què realment tingui ressò i sigui visionat pel major nombre de persones possibles?

Com més persones hagin participat en el vídeo més és compartirà. Pensem en projectes conjunts. Amb la gran quantitat de continguts en vídeo que hi ha a les xarxes és difícil que un vídeo nostre es converteixi en viral, però sempre tindrà més possibilitats de ser-ho si juguem amb l’humor. Una altra recomanació té a veure amb els missatges de text que acompanyen el vídeo: mirem d’utilitzar un llenguatge emotiu i pròxim, molt personal. No és el mateix dir: “Em fa molta il·lusió anunciar-te que trec un nou llibre”, que no pas “El llibre tal surt a la venda el 3 de setembre”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *