Tòtems de la novel·la històrica amb el Martí Gironell

15, 16 i 17 d’octubre – Tòtems de la novel·la històrica. Grans autors i grans obres que ens l’han marcat.

Preu del curs: a partir de 230 euros segons la modalitat d’allotjament. Tot inclòs (dormir, menjar i classes).

Inscriu-te aquí

Martí Gironell. Llicenciat en Filologia Anglesa i en Periodisme, ha treballat a Ràdio Besalú, Ràdio Olot, Catalunya Ràdio i TV3. Col·labora en mitjans de comunicació com El Punt Avui, La República i L’Illa dels Llibres. Entre els seus llibres destaquen El pont dels jueus (2007), que ha estat traduït a diversos idiomes; La venjança del bandoler, que va guanyar el Premi Nèstor Luján de Novel·la Històrica el 2008; L’arqueòleg (2010), L’últim abat (2012) i El primer heroi (2014), que també han estat traduïts a diverses llengües. El 2015 va publicar Strappo, la novel·la de l’espoli del romànic català, i el conte infantil El nen dibuixat. L’any 2018 va guanyar el Premi Ramon Llull amb La força d’un destí, amb més de 30.000 exemplars venuts i traduïda al castellà, l’anglès, l’holandès i el búlgar. El 2020 va publicar Paraula de Jueu, l’esperada continuació del seu long-seller El Pont dels Jueus. El 2021 ha publicat l’àlbum il·lustrat Un talp al meu jardí, amb il·lustracions de Coaner Codina.

Programa del curs:

Un tòtem és un emblema, un referent moral, un símbol. Un objecte de culte que té ressonàncies ancestrals, de veneració, de sagrat, d’històric. Després d’una primera sessió introductòria per entendre i interpretar la novel·la històrica plantejarem,  com  a evolució natural, aprofundir en alguns dels estils i dels autors més destacats i determinants del gènere històric dels últims temps. Autèntiques vaques sagrades admirades, venerades i reverenciades pel públic i la crítica. És més, en l’obra de tots ells, la qüestió religiosa hi és molt present en tant que ha marcat molts períodes històrics. Però també el poder, la màgia, la comunicació. Les sessions són d’una hora i mitja cadascuna per capbussar-nos en la Història de la mà d’uns guies excepcionals. Umberto Eco, Isabel Allende i Marguerite Yourcenar. Amb les seves obres han contribuït a ajudar-nos a interpretar la Història i fer-nos-la entendre. L’eix del cicle és en els comportaments humans de la realitat històrica novel·lada.

Els objectius son: contextualitzar l’autor. Repassar i senyalar els temes que marquen la seva obra. Entendre i interpretar la dimensió humana i literària dels seus textos i valorar-ne la influència.

La primera sessió és La novel·la històrica, claus per interpretar-la

La fina línia que separa la història de la novel·la.

El gènere que inclou altres variants ( romàntica, negra, psicològica)

Com construir una novel·la històrica: narrador, personatges, tècniques.

La documentació: com es troba i com s’integra en la ficció.

Títols i autors que han marcat el gènere: Walter Scott, Ken Follet,  Umberto Eco, Noah Gordon, Jean M.Auel, entre d’altres.

La segona sessió és Umberto Eco i la màquina d’interpretar

“L’autor està en l’estil, no en l’argument” Umberto Eco

Eco és un estudiós dels signes i de les regles que en governen la generació i la producció, la transmissió i l’intercanvi, la recepció i la interpretació. Eco, amb l’interès d’entendre per poder explicar el fenomen comunicatiu que al seu parer era bàsic per comprendre els humans, va escriure novel·les que servien aquest propòsit. Des d’El nom de la rosa a El cementiri de Praga passant per Baudolino, El pèndol de Foucault, La misteriosa flama de la reina Lona o Número zero

En aquesta sessió traçarem un full de ruta per descodificar il professore. A través de conèixer la semiòtica i la veritat dels signes, com a partir d’aquí feia noves lectures de la realitat que donava peu a noves formes d’escriptura. Assistirem al trànsit que fa de professor a novel·lista gràcies a la inmensa força del descobriment i s’adonarà que  la ficció està al servei de la realitat. És ell que vehicula la idea que la novel.la és una eina (com a mitjà de comunicació) per entendre el món. I finalment, en el vessant d’opinador, de veu crítica ens acostarem a l’exercici final que va fer Eco de repensar el periodisme des del pensament perquè creia que el periodisme havia arribat al límit de la desinformació.

La tercera sessió és  Isabel Allende, Història de centre i sudamèrica amb un punt màgic.

Allende es defineix com una eterna viatgera o eterna forastera. D’entre les coses que es va endur de Xile cap a l’exili ha estat un tresor intangible: la memòria. Amb Allende veurem la importància de la història com a detonant i embolcall d’històries amb rerefons real però fictícies. Reivindica la capacitat de la literatura per recuperar la memòria i permetre reviure, com una segona oportunitat. Des del punt de vista de l’immigrant encara adquireix més sentit aquesta voluntat i així ho expressa en gairebé totes les seves obres. L’exili, la immigració, el desarrelament formen part de la seva obra en tant que són característiques que conformen la seva vida. El component històric, el màgic i el feminista són característiques seves. Veus de dones amb molta presència, potents, compromeses en la lluita per augmentar la seva independència dels valors patriarcals i arribar a ser lliures. La capacitat de fer reviure al lector petites veritats en ple segle vint-i-un és l’atribut que fa d’Isabel Allende un tòtem de la Novel·la Històrica.

Allende ha fet bona aquella màxima que diu que la gran literatura sovint està inspirada en les petites històries qüotidianes. En aquest sentit, “Allende és capaç de veure en les petites històries, grans històries”. Allende ha sabut transformar els personatges de les seves novel·les en testimonis de la Història. En totes les seves novel·les, Allende cultiva una fórmula inconfusible: viure, guardar memòria, generar memòria i tornar a viure.

En veurem exemples a La casa de los espíritus, a  Hija de la fortuna, Retrato en sepia, La isla bajo el mar, El amante japonés o Largo pétalo de mar.

La quarta i última sessió és Marguerite Yourcenar, un clàssic modern de la Novel·la Històrica: Memòries d’Adrià o la idea del poder.

Autora d’una trentena d’obres, Yourcenar que va escriure sempre en francès, té un títol que és el que ha tingut més transcendència Memòries d’Adrià. Un llibre que va escriure al llarg de dues dècades amb diverses interrupcions. Va començar el 1924 i va reemprendre i aparcar el projecte diverses vegades fins que el 1948 s’hi aboca i el 1951 es publica amb gran èxit de públic i crítica. Èxit que s’ha mantingut al llarg dels anys. Parlarem de tot aquest procés. D’escriure a batzegades. Coneixerem l’impacte en la seva obra i en la seva vida de la relació amb  Grace Frick, escriptora nord-americana i traductora del seus llibres a l’anglès als EUA. Yourcenar viurà amb Frick, des de 1937 fins que ella mor el 1979.

A Memòries d’Adrià, Yourcenar fa un extraordinari exercici literari històric i parla en primera persona, és a través de l’emperador, l’home més poderós del món, a través del qual abordarem el poder, l’amor, el pas del temps, la justícia, el futur… i tot des del segle II  i gràcies a les regles de la novel·la històrica que Yourcenar tenia molt clares:  aprendre-ho tot, llegir-ho tot, informar-se de tot i, al mateix temps, esforçar-se per llegir un text del segle II amb ulls, ànima i sentits del segle II. Aprendrem doncs a arraconar totes les idees, sentiments i prejudicis entre aquella gent i nosaltres per mirar de retornar la seva mobilitat i la seva flexibilitat a aquelles cares de pedra. Només així podrem entrar en contacte amb aquells que com nosaltres abans havien viscut una vida molt semblant a la nostra.

Us recordem aquí les condicions dels cursos

  • Preu del curs:
    • 230 euros per persona en habitació doble compartida amb el teu acompanyant, que també pot participar del curs.
    • 250 euros per persona en habitació doble compartida amb un altre assistent al curs.
    • 325 euros per persona en habitació doble d’ús individual.
    • 150 euros en modalitat de dia tot el cap de setmana. Inclou només els dinars i el curs. (Es paga sencer en fer la reserva)
    • 75 euros en modalitat d’un dia. Inclou només el dinar i el curs. (Es paga sencer en fer la reserva)
  • Forma de pagament: avançament de 50 euros per guardar la plaça. La totalitat del curs s’haurà d’haver pagat 15 dies abans del seu inici. Un cop hàgim rebut la inscripció, enviarem un correu amb les instruccions precises per a fer el pagament.
  • En cas d inscripció en els 15 dies abans de l inici del curs, la bestreta serà la totalitat del curs.
  • Si es cancel·la després de 15 dies abans de l’inici del curs, només es podran tornar els diners si es troba un nou participant.
  • Arribada al Bosc de les idees a partir del primer dia a les 16h de la tarda.
  • Sortida del Bosc de les idees com a molt tard fins a l’últim dia a les 16h de la tarda.
  • El programa del curs el determina el professor o professora de manera anticipada, però es pot adaptar a les necessitats del grup.
  • Una setmana abans es crearà un grup de whatsapp per posar en comú dubtes i propostes. Un grup que es dissoldrà, si així ho desitgen els assistents, en acabar el cap de setmana de curs.
  • Inscripció mínima, 6 persones.
  • Inscripció màxima, 12 persones.
  • Les places es reservaran per estricte ordre de pagament de la bestreta.

Condicions de convivència al bosc de les idees.

  • El bosc de les idees no és, en cap cas, un allotjament com a tal sinó una casa particular que ofereix els seus espais per realitzar intercanvis, seminaris i cursos.
  • Per aquestes particulars característiques de la casa, es demanarà als assistents que col·laborin en mantenir les pròpies cambres endreçades, en parar i desparar la taula i portant els seus estris de neteja personal com tovalloles per al lavabo i per a la piscina i sabons. La casa no en disposa per a tots els convidats.
  • El cost del curs serveix per pagar un servei de cuina amb una cuinera professional, les despeses dels serveis comunitaris i els ponents convidats. L’objectiu del Bosc de les idees és cobrir les despeses, en cap cas fer-hi negoci.
  • En considerar-se un lloc d’intercanvi, es convida als assistents a compartir les seves habilitats, coneixements i experiències amb la resta d’assistents als cursos. Això pot incloure des de la música, la cuina, la botànica, la gimnàstica o qualsevol altra. L’aportació de cadascú es compartirà a través del grup de Whatsapp prèviament per si fa falta portar algun material especial per a l’ocasió.
  • Tots els cursos i activitats es faran seguint les recomanacions que hagin dictat les autoritats sanitàries. La major part del curs es farà a l’exterior i amb totes les mesures que siguin necessàries.
  • Podeu veure la casa i l’entorn en aquest enllaç.